حفظ و گسترش مهدویت گرایی هم از حیث اعتقادی و هم از حیث عملی در عصر قبل از ظهور بسیار ضروری است؛ چرا که مردمی که دارای اعتقاد و شناخت صحیح باشند، حق را از باطل تشخیص می دهند و دچار تردید نمی گردند و در عصر ظهور به تصدیق و تایید امام خود مبادرت می ورزند و یاری اش می نمایند .

امروزه اکثر مردم جامعه به مسئله مهدویت بسیار سطحی و عامیانه می نگرند و کمتر به مقوله های معرفتی و تعهدآور توجه می کنند.برگزاری جشن های نیمه شعبان شاهدی بر این مدعاست؛ جشن هایی که مردم تزیین معابر و مداحی ها را بر گوش دادن به سخنرانی ها و دریافت پیام های مهدویت و انتظار ترجیح می دهند .

البته این جشن های ظاهری بسیار خوب است، ولی باید در کنار آن از نور معرفت صاحب آن نیز بهره مند گردند . به کسب معرفت و درک صحیح از پیشوای خود پردازند .رسول گرامی اسلام (ص) فرموده اند: « من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتهً جاهلیّۀً» آن کس که امام زمانش را نشناخته بمیرد به مرگ جاهلی مرده است .

بدون تردید، مقصود از شناختی که پیامبر تحصیل آن را برای هر کس واجب دانسته ، شناخت سطحی و دانستن نام و نشان و نسب امام نیست، بلکه منظور معرفت به حق ولایت امام در تمامی شئون اعم از ولایت تکوینی ، معنوی ، تشریعی و مقام خلیفه اللهی و ولایت مطلقه الهی ، رهبری سیاسی ، صدور حکم، قضاوت و مرجعیت علمی و دینی و در نهایت ، شناخت سیره و صفات حضرت و جایگاه بلند ایشان در مجموعه هستی و در نتیجه ، پیروی از اعمال ایشان است.

امام باقرعلیه السلام در این باره فرموده اند:اگر شخصی شب ها به عبادت برخیزد و روزهایش را روزه بدارد و تمام مالش را صدقه دهد و همه سال های عمرش حج خانه کعبه را انجام دهد، ولی ولایت ولی خدا را نشناسد تا از او پیروی کند و تمام اعمالش با راهنمایی او انجام پذیرد، حق ثواب در نزد خداوند بر او نیست و او از اهل ایمان نبوده است .

این همان معرفتی است که انسان ها را تشنه و مشتاق ظهور امام می گرداند ، چنانکه با همه وجود نیاز به امام را درمیابند و به دنبال این درک در برابر شبه افکنی های ملحدان و اعمال ضد ارزشی مقاومت می کنند . ناگفته نماند که از دلایل غیبت حضرت، عدم معرفت مردم به ایشان شمرده شده است؛ چرا که چون مردم در زمان حضور امام قدر ایشان را نشناختند و از هدایت  های ایشان بهره نبردند،خداوند آخرین حجت خویش را پنهان کرد .پش همان طور که عدم معرفت سبب غیبت امام گردید، کسب معرفت صحیح و عمل صالح نیز به یقین ظهور آفرین خواهد بود .

خداوند سبحان زمانی منجی موعود را به جامعه بشری عرضه خواهد کرد که دل های منتظران لب ریز از تقاضای واقعی باشد . حضرت در توقیعی خطاب به شیخ مفید چنین بیان داشته اند:اگر شیعیان ما که خدایشان بر انجام طاعات موفق بدارد در وفا کردن به عهد ما هم دل و یک نوا بودند، در یُمن لقای ما دچار تاخیر نمی شدند و سعادت دیدار توام با معرفت ما به سویشان می شتافت؛ ما را از ایشان چیزی جز آن چه از ایشان به ما می رسد و آن را نمی پسندیم ، جدا نکرده است .

احیا و گسترش فرهنگ صحیح مهدوی در جامعه در عرصه داخلی و جهانی بر عهده دولت اسلامی است . دستگاه های تبلیغاتی حکومتی و رسانه های دولتی بسیار موثرتر معارف مهدوی را به جامعه می توانند تزریق کنند و باورهای سطحی و انحرافی درباره امام مهدی(عج) را در میان افردا می توانند اصلاح نمایند. دولت اسلامی در این زمینه اقدامات موثری می تواند انجام دهد، از جمله موارد زیر :

1- برگزاری دوره های تخصصی
مهدویت در سطوح مختلف آموزشی ؛  
2- حمایت مالی از موسسات فرهنگی مهدویت و تحت پوشش قرار دادن آنها؛
3- راه اندازی شبکه مهدویت ( در سطح داخل و بین المللی )؛
4- حمایت از مبلغان حوزه مهدویت (در سطح داخلی و بین المللی )
5 – تزریق معارف مهدوی به جامعه از طریق دستگاه های تبلیغاتی حکومتی و رسانه های دولتی ؛
6 – برگزاری همایش های داخلی و بین المللی و حمایت ویژه دولت از آنها .


دولت اسلامی از راه های یاده شده و روش های دیگر باید ذر جهت برچیدن استضعاف فکری و معرفتی در سطح جهانی تلاش کند و با گسترش این باور در میان مسلمانان جهان ، بستر معرفتی – فکری و روانی مساعدی را برای ظهور امام عصر(عج) فراهم سازد . ان شاء الله


م.حسرتی